Welkom bij de
Reumapatiëntenvereniging Zoetermeer e.o.

lettergrootte:   A+ Ao

Dagjeuit van RPVZoetermeer op 19 mei 2011

De bus vertrok om 09.00u. Vlak erna kreeg de buschauffeur een telefoontje, dat de auto’s verkeerd geparkeerd stonden bij Mac Donald en we moesten terug. Maar na overleg , mochten de auto’s blijven staan!
Rond 10.30u waren wij bij de rivier “De Lek” Lexmond + Vianen  aangekomen  bij het dorpje Zederik. De Lekdijk waren we opgereden; deze was pas verhoogd en was jarenlang afgesloten geweest. Bij deze dijk is een heel mooi vogelgebied en vlakbij groeit veel riet, vandaar dat er hier vele huizen met rieten daken zijn.
Om 10.45u zijn we bij het restaurant in Ameide aangekomen waar we “Ameistike” (dorpsgebak ) hebben gegeten en een waterorgelshow hebben gezien. Om 12.00u zijn we vertrokken en onderweg zagen wij een hele mooie grote camping aan het water. Ook zagen we onderweg een bruidje in een koets met drie volgkoetsen. Allen waren in klederdracht; vooral de koetsier was leuk om te zien!!
Tegen 13.00u zijn we bij de “Glashopper” aangekomen. Deze boot wordt elektrisch aangedreven. De boot heeft rondom een glazen opbouw dat zeer geschikt is voor een panoramisch uitzicht. Waar je ook zat op de boot, je kon er genieten van een heel mooi uitzicht over de “Graafstroom” en de Alblas!! Al varende hebben we onze lunch gegeten.
Na 90 minuten varen, gingen we rond half drie met de bus richting Alblasserwaard. Inmiddels scheen de zon, en de bus reed via de Lekdijk langs de molens van Kinderdijk.
Vanaf de hoge dijken kon je alles goed overzien:  de riviertjes vol met kleurrijke waterlelies. We hadden nog iets tijd over en hebben vervolgens een stadstour door Rotterdam gemaakt.  We gingen via de Brienenoord brug de maas over. We zijn toen via de maasboulevard de wittebrug over gegaan, vlakbij hotel “New York”. Daar lag het cruiseschip “Crown Princess” dat heel groot is!!
Vervolgens zijn we de Erasmusbrug overgegaan,  langs de Euromast en daarna zagen we flats waaraan schuurtjes waren gebouwd.  Op die hoogte was dat heel apart.
Op ons reisje vertelde de chauffeur onderweg veel. Toen we langs een skatebordbaan kwamen, vertelde hij dat dit de grootste gekleurde skatenbordbaan van Nederland is. De Rotterdamse jeugd heeft deze te danken aan de burgemeester. Daarna zijn we nog door het” Kralingse” bos gereden en vervolgens via de grote weg naar huis.
Het was een gezellige dag en alles is goed gegaan. Uiteraard, dank aan Petra voor de begeleiding van E.H.B.O.  en  Betsie  Jansen  en Ingrid Bragonje voor hun georganiseerde, geslaagde en leuke dagtocht!